CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 19, 2009

BULAN BERBISIK - SAMSIAH MOHD. NOOR


Novel keluaran Alaf 21 ni aku habiskan bacaannya 2 hari lepas. Novel yang pada aku berat dari segi penggunaan bahasanya. Contoh ibu dan ayah yang memberikan pesanan pada anak mereka yang baru mendirikan rumahtangga. Ayat yang digunakan terlalu melankolik pada aku. Patutnya hanya gunakan ayat-ayat biasa yang menjadi pertuturan seharian. Takpelah penulis punya imaginasi dan citarasanya yang tersendiri. Tak semua orang boleh terima apa yang kita buatkan?

Novel ini mengisahkan tentang Khadijah yang mengahwini Khaled bukan atas dasar cinta. Dia di pinang oleh Khaled melalui ibu saudara Khaled. Khaled terpikat pada Khadijah ketika Khadijah berkunjung ke rumah iu saudara
Khaled. Khaled seorang pensyarah di uiversiti dan mempunyai ramai peminat. Ibu Khaled tak suka Khaled berkahwin dengan Khadijah kerana dia berhasrat untuk menjodohkan Khaled dengan sepupunya. Apa yang Khadijah buat buruk saja di mata ibu mertuanya.

Ada juga watak Ai Leen dalam novel ini. Anak cina yang gemar mendengar Andak Rabiah mengalunkan syair tentang Rabiah al-Adawiyah. Anak cina ini minat mendengar Andak Rabiah mengalunkan Al-Quran dan mengetahui tentang Islam. Menganjak ke umur remaja, Ai Leen memeluk Islam dengan menggunakan nama Aima Adawiyah. Malangnya Andak Rabiah telah meninggal dunia setahun sebelum Aima memeluk Islam.

Melalui Khaled Aima kerap bercerita tentang Rabiah al-Adawiyah. Dia mencari siapa Rabiah al- Adawiyah. Dengan egonya yang tinggi dia mengatakan pada kawan-kawannya yang dia takkan terjebak dengan cinta Khaled. Dia tahu apa yang dia cari. Tanpa di duga akhirnya dia jatuh cinta dengan Khaled.

Khadijah tahu tentang Khaled yang menyukai Aima melalui e-mel yang dihantar Khaled kepada Aima. Lukanya hati di saat dia tahu cinta suaminya telah beralih arah kepada Aima. Selalu dia menjejaki e-mel suaminya dan Aima hingga akhirnya hilang marah dan dia juga turut mencari Rabiah al-Adawiyah. Sampai satu saat, Khadijah sendiri melamar Aima untuk suaminya. Aima yang tersedar dari khayalannya terus menarik diri dari menerima Khaled. Tak sanggup untuk dia melukakan hati insan sebaik Khadijah. Khadijah boleh menerima Khaled semula tapi dalam diri lukanya terlalu dalam dan sukar untuk dia mempercayai suaminya semula.


No comments:

Post a Comment