CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, November 19, 2009

...BUNGA-BUNGA KEMBOJA...


Novel ni sebetulnya aku habis baca beberapa minggu yang lalu. Di sebabkan demam dan kemalasan untuk meng'update' blog, jadinya entry ni jadi terbengkalai sekian lama. Pertama kali aku membaca novel karya Aina Emir. Aku tak pandailah nak buat review novel macam Kak Liza Bujang tu. Aku cuma mampu suarakan apa yang aku rasa tentang novel ni.

Permulaan novel aku rasa sedikit bosan. Mungkin aku tak berapa gemar dengan penceritaan penjelajahan Nabil bersama-sama temannya ke negara Kemboja. Penjelasan secara terperinci tentang sesuatu perkara juga membuatkan rasa bosanku bertambah. Boleh dikatakan bab-bab awal novel ini kurang menarik minatku.

Namun aku teruskan juga bacaan kerana aku ingin mengetahui bagaimana akhirannya novel ini. Masuk ke bab-bab tengah novel ceritanya makin menarik. Bagaimana berjalannya hubungan Nabil dan NurQahirah juga membuatkan aku tak sabar-sabar untuk menghabiskan bacaanku. Timbul rasa geram dan marah dihati bila Nabil masih tak pasti dengan perasaan dia terhadap Qahirah. Nabil masih lagi hanyut dengan perasaan terhadap Nadia bekas cinta pertamanya. Jarang sekali aku dengar lelaki yang masih setia pada cinta pertama. Biasanya wanita saja yang akan berbuat demikian.

Akhirnya Nabil telah dapat menerima Qahirah sepenuhnya tapi sayang Nadia terlebih dahulu menyerang Qahirah. Dia mengatakan Qahirah perampas Nabil sedangkan Nabil dan Qahirah telah lama bernikah. Sayang kerana Nabil dari awal tidak membuat pengakuan kepada semua yang dia telah pun berkahwin. Qahirah yang marah dan dikecewa apabila diserang mengambil keputusan untuk kembali ke Kemboja. Usaha yang diambil Nabil untuk pergi ke Kemboja untuk memujuk Qahirah berhasil walaupun pada mulanya layanan yang dingin diberikan Qahirah.

Biasalah novel biasanya diakhiri dengan cerita gembira dan aku juga gembira dengan pengakhiran novel ini. Kepada Aina Emir semoga semakin maju dengan novel-novel yang mendatang.

No comments:

Post a Comment