CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, August 18, 2009

PLAIN JANE - NURUL SYAHIDA


Novel ni aku habiskan bacaannya 5 hari lepas. Nak buat rumusan aku tak berapa pandai. Jadinya aku ringkaskan seringkas-ringkasnya apa yang aku dah baca. Novel ni tentang budak-budak kolej. Watak utamanya Siti NurBalkis.. Orang yag serba sederhana. Sederhana dari segi pakaian, pelajaran, pergaulan.. Semualah yang dia rasakan dia seorang yang sederhana means Plain Jane. Dia punya seorang kawan rapat yang bernama Tengku Aklilee. Walaupun kaya tapi Lilee tak pernah berbangga dengan kekayaan dia. Lilee hanya kaya seminggu. Mak ayah Lilee dah bercerai dan Lilee tinggal bergilir semiggu sekali dengan mak ayahnya.Bila tinggal dengan ayahnya dia jadi anak Tengku dan bila tinggal dengan maknya dia hanya jadi orang biasa.

Kis mula berubah bila dia bercinta dengan Zaniel. Seorang yang berjaya dalam bisnesnya. Mengambil alih syarikat ayahnya. Kis yang dulunya sederhana menjadi seorang yang berbeza. Mula berdiet semata-mata atas permintaan Zaniel. Jarang pulang ke rumah orang tuanya semata-mata ingin menghabiskan masa dengan Zaniel. Segala-galanya demi Zaniel...

Terjadi pertengkaran besar antara Kis dan Lilee. Lilee mula mempersoalkan Kis yang sudah jarang mahu menghabiskan masa dengannya. Kis tak endah bila Lilee menceritakan masalahnya. Bermasam mukalah mereka..

Kis akhirnya sedar dengan kesilapan dia. Dia putuskan hubungan dengan Zaniel kerana merasakan dengan Zaniel dia tak menjadi diri dia. Dia terpaksa korbankan apa yang dia rasa demi Zaniel. Suka atau tak terpaksa dia telan sendiri.

Pada aku novel ni ok untuk di baca. Mesejnya simple dan mudah untuk difahami. Walaupun mungkin penulis novel ni penulis baru tapi novelnya boleh di kira bagus. Pengajaran dari novel ini jadilah diri kita seadanya. Jangan kita berubah semata-mata ingin mengikut kehendak orang lain atau berubah semata-mata inginkan orang pandang tinggi pada kita.. BE YOURSELF!!!!

No comments:

Post a Comment