CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 30, 2009

JUADAH AIDIL ADHA....

Aidil Adha baru saja berlalu. Alhamdulillah semalam aku sempat masakkan hubby sup tulang. Tulang tu dia bawa balik dari balai dia. Masjid bagi kat balai banyak sangat. Hubby boleh cakap pulak dia fikir pasal sup tulang sampai kecur air liur atas motor.. Hahaha! First time aku masak sup tulang dan hasilnya memuaskan tapi sorrylah aku lupa nak snap gambar sup tulang tu. Nasi impit ada lagi so kami makan dengan sup tulang tu. Terangkat beb! =)

Kat bawah ni pulak juadah yang aku masak untuk Aidil Adha. Mak ngan ayah aku suruh kongsi masak tapi aku tak nak. Aku nak masak sendiri. Berdikari beb! Berdikari ke? Hehehe... Keluarga aku lagi berapa tahun nak balik Melaka sebab ayah aku nak pencen. Kang sampai ke sudah aku tak pandai masak rendang sendiri.. Jadinya usahaku berhasil.. Suka, suka, suka!!!!!!!


Ni nasi impit.. Mak aku rebus jadi aku beli dan tumpang rebus je...


Ni pulak sambal ikan bilis. Keluarga aku setiap kali raya mesti ada masakan ni sebab sejak ayah aku kahwin ngan mak aku, juadah ni mesti ada di pagi raya. Sekarang incik hubby pun nak jugak juadah ni ada...


Kari daging ni mak aku yang masak. Disebabkan aku beli daging sikit je, jadi aku tumpang masak kat mak aku jelah.. =)

Wednesday, November 25, 2009

SLEEPING BEAUTY.....


Gambar Aira waktu tido.. Macam sleeping beauty kan? Hahaha.. Sapa lagi nak puji kalau tak ibu dia sendiri kan, kan, kan.. Aira sejak baby lagi memang tak pernah tidur dalam buaian. Atuk dia memang dah hadiahkan buaian sejak Aira dalam perut lagi cuma kami je tak ajar dia tidur dalam buaian. Mudah je sebabnya.. Kami ni bukannya ada keta. Yang ada cuma motor je. Jadi kalau nak ke mana-mana kan payah nak angkut buaian sekali. Lagi satu sebabnya senang ajar tidur bawah ni. Mana-mana pergi tepuk-tepuk je pastu terus lelap. Tak yah lenguh tangan nak enjut buai.

Sejak dua menjak ni Aira terlebih manja lak ngan aku. Kalau time tidur aku ngan incik hubby tidur sekali, dia tak nak dah ayah dia tepuk. Kalau ayah dia tepuk gak, dia tepis tangan ayah dia dan dia tarik tangan aku untuk tepuk dia. Hahaha.. Jangan kata incik hubby, kalau tidur umah ayah aku pun dia tak nak orang lain tepuk. Anak ibulah katakan.. =) Baru tadi nak tidurkan dia, aku marah sikit sebab dia susah nak tidur. Dia cebik muka dan panjat atas badan aku. Aira memang macam tu. Kalau kena marah ngan aku pun dia sembam muka kat aku. Kena marah ngan ayah atau orang lain pun dia cari aku.. Bestnyalah! Aira... ibu love u so much my dear!!!!!

video

Ni aksi si Aira yang dirakam oleh adik aku. Maaf visualnya terbalik gara-gara adik aku terlupa cara posisi sebenar untuk merakam.. hihi..

Tuesday, November 24, 2009

JIRAN...

Hidup berjiran memang menuntut kesabaran yang tinggi. Puas dah aku bersabar selama ni. Jiran sebelah rumahku adalah bangsa yang berkulit hitam. Aku memang tak pernah nak bertegur sapa dengan mereka sekeluarga. Bukan sebab aku prejudis tapi disebabkan sikap mereka sekeluarga. Baik si ayah, mak mahupun anak-anak mereka. 2 tahun lebih aku tinggal kat umah ni selama itu jugalah aku tak pernah berbaik dengan mereka.

Sejak aku tinggal sini memang mereka suka buat bising. Bukak dan tutup pintu pagar selagi kuat. Macam tak boleh nak ditarik perlahan-lahan. Masa Aira baby waktu tidurnya kerap kali dikejutkan bunyi bising dari sebelah. Kadang radio atau televisyen yang dibuka dengan kuat. Pekak ke apa!!! Tak cukup dengan itu anak-anaknya pun kerap kali buat bising yang ntah apa-apa yang membuatkan aku hangin satu badan...

Deepavali yang baru berlalu ari tu juga mencabar tahap kesabaran aku. Main mercun jam 10 malam ke atas. Otak letak kat kepala lutut ke! Dah tau sebelah umah ada budak kecik, dah tentu-tentulah masa tu dah tido. Ada sekali si ayah pulang dari keje pukul 11 lebih. Main mercun... Apa ni!!! Anak dengan bapak sama naik! Arghhhhh... Geram betul!!!!!!!!!!

Hari ni kesabaran aku diuji lagi dan kali ni aku dah tak mampu nak menahan sabar lagi. Selalu sangat bila si anak makan, sampahnya dibuang ke halaman rumah aku. Kadang sampul gula, kadang sampul coklat, kertaslah dan macam-macam lagi. Semalam malam aku tido umah mak aku. Rutin biasa bila incik hubby keje malam. Balik je umah pagi ni aku nampak kulit, isi dan biji limau ada kat halaman rumah. Terus hangin aku!!! Sebelum ni aku diamkan je. Kali ni aku nekad. Aku panggil orang dalam umah. Aku panggil "Hello, hello..." Sekali anak perempuan dia yang keluar. Aku cakaplah apa ni dah makan sini buang ke? Nak tau apa yang dia jawab? Tak ada... Nonsense!!!! Pastu dia jalan masuk dalam rumah. Aku terus membebel kat situ jugak sebab aku tau orang dalam rumah akan dengar apa yang aku cakap. Aku kata "ingat sini tong sampah ke! makan-makan lepas tu buang sebelah." Masuk dalam rumah pun aku still membebel lagi. Hubby yang tau aku marah hanya diam seribu bahasa. Dia tau bini dia tengah angin.

Bukan nak kata apalah. Dari pemerhatian aku selama ni. Bangsa yang satu ni memang rajin berkemas dan nak bagi rumah mereka cantik. Sayangnya mereka terlalu mementingkan diri! Rumah sendiri nak bersih tapi rumah jiran buat macam tong sampah. Aku tau anak-anak jiran sebelah aku ni tak pernah kena marah ngan mak ayah diaorang bila buat macam tu. Sebab tulah naik lemak diaorang ni!!! Memandangkan ni pun umah sewa aku je. Kalau tak, aku buat tembok biar tak nampak umah sebelah dan takdelah sakit lagi hati aku ni!!!!


Monday, November 23, 2009

...30...



Tanggal 20/11/2009, angka 30 menjengah hidupku.. Dari angka 2 beranjak ke angka 3. Cuma angka saja yang berubah tapi aku tetap aku. Manusia yang sama seperti sebelumnya.. harapanku agar aku akan menjadi manusia yang lebih baik dari yang sebelumnya seiring dengan usiaku yang kian meningkat ini...

Dalam hidup tak semua yang kita impikan akan dapat kita miliki. Ada satu perkara yang membuatkan aku sangat terkilan tanggal tarikh 20/11 yang lalu. Sedih dan kecewa yang mungkin pada orang lain ianya hanya perkara kecil yang tak perlu diperbesarkan tapi kita hanya manusia yang tak terlepas dari diuji. Diuji dengan rasa kecewa dan sedih! Hingga saat ini sukar benar hendak melupakan rasa terkilan dan kecewa itu. Bak kata kakak ipar aku "orang perempuan ni walaupun sikit tapi akan ingat sampai ke akhir hayat". Berlagak tiada apa yag berlaku tapi hanya Allah saja yang tahu apa yang terbuku di dadaku ini.

Terima kasih juga kuucapkan pada teman-teman yang tak putus-putus mengucapkan selamat hari lahir pada aku. Baik melalui sms, facebook dan juga panggilan telefon.. Aku hargai setiap ucapan itu dan rasanya tahun nilah paling banyak aku menerima ucapan selamat hari lahir. Teman-teman lama, teman-teman yang aku kenal melalui blog dan facebook terima kasih semuanya. Ada teman yang menyenangkan dan ada juga teman yang sering membuatkan airmata ini menitis. Kepada temanku yang seorang yang hanya dia tahu siapa dia, kita takkan lupakan kamu selagi hayat kita dikandung badan. Walau apa pun yang kamu buat kat kita, kita tetap anggap kamu kawan yang paling baik dan rapat dalam hidup kita walaupun hubungan kita dah tak sama macam dulu. Kita sayang kamu sangat-sangat!!!

Di usia 30 ini, aku bersyukur kerana hidupku semakin bahgia dan diberi kesempatan untuk mengecap nikmat bahgia. Hadiah yang tak ternilai dalam hidupku adalah SUAMIKU, AIRA FARIHAH dan KELUARGAKU... Suamiku terima kasih kerana menerima aku seadanya aku dan terima kasih di atas kasih sayangmu. Aira.. permata hati ibu yang membuatkan ibu lengkap menjadi seorang wanita. Ibu sayang sangat kat Aira! Keluargaku terima kasih kerana terus bersama dari aku bayi hinggalah kini aku 30. Sayang semua....





Thursday, November 19, 2009

AIRA CUCUK SETAHUN ENAM BULAN


Pagi tadi aku bawa Aira ke klinik. Biasalah pemeriksaan rutin dan juga Aira nak kena cucuk untuk setahun enam bulan.. Lupa pulak aku cucuk tu untuk apa. Hihi.. Ingat ramai orang kat klinik ari ni. Sekali tengok cuma ada 2 orang je. Seorang bawa baby dia dan lagi seorang makcik tu bawa cucu dia. Sampai-sampai je kat klinik aku terus timbang berat Aira. Alhamdulillah berat Aira naik. Sekarang dah 10.8kg. Lega aku sebab Aira naik berat. Kalau tak kena jumpa doktorlah. Leceh! Aku pun timbang gak berat aku. Nak tau tak berat terkini aku? Hihihi... RAHSIA!

Nurse panggil Aira terus dia tanya berat Aira. Dah settle jumpa nurse kat bawah kena naik kat atas lak. Nurse kat atas bagi penerangan untuk apa injections kali ni tapi sumpah satu pun tak lekat kat kepala aku ni. Hihi.. Dia tanya Aira makan apa. Aira sihat tak? Pembuangan air kecil dan besar dia ok tak.. Pastu terus masuk ke bilik untuk dicucuk. Sebelum kena cucuk tu dia bagi makan ubat dulu. Pun aku tak tau ubat tu untuk apa. Banyak sangat yang aku tak tau kan??? Masa nurse nak cucuk tu, Aira meronta-ronta lak. Sebelum ni kena cucuk Aira ok je cool tapi mungkin kali ni sebab dia dah besar. Tu yang tak reti nak dok diam. Kena je cucuk, Aira terus menangis. Kuat gaklah sampai nurse tu pun naik cuak tapi nasib baik kejap je. Anak ibu mestilah kuat macam ibukan.. Hahaha! Aku minta ubat demam sekali kat nurse tu. Bukan apa stand by sebab takut Aira demam. 10/2/2010 nanti kena gi klinik lagi. Alhamdulillah Aira dah ambil semua injections yang diperlukan untuk baby. Aku tanya nurse Aira dah boleh gosok gigi ke. Nurse kata boleh. Belikan dia berus gigi kecik dan ubat gigi perisa buah. Dah besar rupanya anak ibu. Dari tak ada gigi sampai dah boleh gosok gigi sekarang. Cepatnya masa berlalu!!!

Nurse tu tak sangka yang Aira ni baru setahun enam bulan. Dia kata Aira tinggi besar tak macam budak setahun. Aku katalah a'ah sebab dia tinggi. Nurse kata mak dia tinggi, Aira pun tinggilah. Tinggi ke ibu dia? Hahaha.. Nurse tanya Aira dah boleh cakap apa. Aku kata Aira boleh panggil ayah tapi ibu dia, dia panggil i...buah. Aira ni dia ingat ibu dia buah ke? Hahaha.. Sayang anak ibu. Moga Aira akan terus membesar dengan sihat dan mempunyai minda yang cerdas.. Amin..

* tak sabar nak tunggu Aira boleh bercakap. Mesti banyak yang nak ditanya nantikan.... :p

...BUNGA-BUNGA KEMBOJA...


Novel ni sebetulnya aku habis baca beberapa minggu yang lalu. Di sebabkan demam dan kemalasan untuk meng'update' blog, jadinya entry ni jadi terbengkalai sekian lama. Pertama kali aku membaca novel karya Aina Emir. Aku tak pandailah nak buat review novel macam Kak Liza Bujang tu. Aku cuma mampu suarakan apa yang aku rasa tentang novel ni.

Permulaan novel aku rasa sedikit bosan. Mungkin aku tak berapa gemar dengan penceritaan penjelajahan Nabil bersama-sama temannya ke negara Kemboja. Penjelasan secara terperinci tentang sesuatu perkara juga membuatkan rasa bosanku bertambah. Boleh dikatakan bab-bab awal novel ini kurang menarik minatku.

Namun aku teruskan juga bacaan kerana aku ingin mengetahui bagaimana akhirannya novel ini. Masuk ke bab-bab tengah novel ceritanya makin menarik. Bagaimana berjalannya hubungan Nabil dan NurQahirah juga membuatkan aku tak sabar-sabar untuk menghabiskan bacaanku. Timbul rasa geram dan marah dihati bila Nabil masih tak pasti dengan perasaan dia terhadap Qahirah. Nabil masih lagi hanyut dengan perasaan terhadap Nadia bekas cinta pertamanya. Jarang sekali aku dengar lelaki yang masih setia pada cinta pertama. Biasanya wanita saja yang akan berbuat demikian.

Akhirnya Nabil telah dapat menerima Qahirah sepenuhnya tapi sayang Nadia terlebih dahulu menyerang Qahirah. Dia mengatakan Qahirah perampas Nabil sedangkan Nabil dan Qahirah telah lama bernikah. Sayang kerana Nabil dari awal tidak membuat pengakuan kepada semua yang dia telah pun berkahwin. Qahirah yang marah dan dikecewa apabila diserang mengambil keputusan untuk kembali ke Kemboja. Usaha yang diambil Nabil untuk pergi ke Kemboja untuk memujuk Qahirah berhasil walaupun pada mulanya layanan yang dingin diberikan Qahirah.

Biasalah novel biasanya diakhiri dengan cerita gembira dan aku juga gembira dengan pengakhiran novel ini. Kepada Aina Emir semoga semakin maju dengan novel-novel yang mendatang.

Monday, November 16, 2009

...BLOGKU BERWAJAH BARU...

Hari ni akhirnya blogku berwajah baru. Puas aku fikir macammana nak buat perubahan pada blog aku. Jeles tengok blog orang cantik-cantik kalau nak bandingkan dengan blog aku. Walaupun aku jarang update blog tapi aku teringin sangat nak ada blog yang cantik menarik tertarik memang debommmm!!! Hahaha...

Special credits aku nak bagi pada SMAYA1709 a.k.a MIZZUSO UZZIKI. Dia yang susah payah ajar aku macammana nak tukar template blog aku ni. Awak... terima kasih banyak-banyak. Tanpa awak, usaha kita takkan berhasil. Million thanks to you!!!!!

Dengan berwajah barunya blog aku ni, aku berazam untuk rajin-rajin update blog. Hehehe.. tapi takut gak. Takut hangat-hangat tahi ayam jek! Yang boringnya aku nak update blog sekarang ni sebab takleh nak upload gambar dari kamera. Tak taulah samada masalah dari kamera, memory card, card reader ataupun masalah laptop. Harap masalah ni akan dapat diatasi nanti.. Cukup sampai di sini. Sampai jumpa lagi... Byeeeeeeee!

Monday, November 9, 2009

HOBIN JANG HOBIN.. YEAH NEGERI SEMBILAN JUARA!!!


Lambat sikit nak update entry ni. Aku dilanda demam pulak. Malam semalam hubby bawa aku gi klinik. Mulanya aku ingat nak pegi pagi ni je tapi disebabkan rasa sakit badan yang mencucuk-cucuk, kenalah pegi malam tadi. Doktor check tekak aku, dia kata bengkak sangat dan dah ada nanah. Tu yang terus demam sebab kuman dah merebak.

Ok stop pasal demam ni. Aku dilanda demam lagi satu. Demam bola! Yeah seperti jangkaan aku. Negeri Sembilan bawa balik Piala Malaysia. Walaupun media meramalkan Kelantan yang akan jadi juara tapi firasat aku mengatakan sebaliknya. Penyokong Negeri Sembilan hanya tiga puluh peratus je memenuhi stadium tapi ternyata semangat pemain-pemain Negeri Sembilan berjaya menutup semua mulut penyokong Kelantan.

Barisan pemain Negeri Sembilan memang ramai yang bagus-bagus. Pertahanan yang kental juga menjadi punca pasukan Kelantan serba tak menjadi malam itu. Walaupun mempunyai pemain yang paling berharga tapi itu tak menjanjikan kemenangan untuk Kelantan. Mana boleh harapkan pada satu player sedangkan permainan bolasepak tentang sikap kerjasama. Pada aku Sathianathan silap percaturan. Patutnya dari awal lagi dia masukkan Khalid Jamlus untuk menguatkan bahagian serangan. Apapun aku sangat-sangat berpuashati dengan corak permainan yang ditunjukkan oleh pasukan Negeri Sembilan.

Satu yang paling aku tak gemar ialah sikap penyokong-penyokong Kelantan. Mereka tak boleh menerima kekalahan. Adatlah kalau ada yang menang mestilah ada yang kalah. Mentaliti penyokong Kelantan terlalu lemah. Baling-baling barang dan bakar kerusi di stadium. Apa ni!!! Mana pergi semangat kesukanan? Kalau tak sanggup nak terima kekalahan dok kat umah jelah tengok bola. Bakar barang-barang dalam rumah. Barulah tak menyusahkan orang lain. Kan, kan, kan...

Apapun untuk pemain Negeri Sembilan, tahniah sekali lagi. Moga musim akan datang akan memperlihatkan lagi betapa kuatnya pasukan Negeri Sembilan.. Amin...